Rosegarden satsar på serveringsrobotar & städmaskiner
Rosegarden, den trendiga restaurangkedjan med fokus på asiatisk mat med en modern twist, tar nu ytterligare kliv in i framtiden. Med innovativa serveringsrobotar och den nya generationens skurmaskiner vill de hänga med i robotutvecklingen och ser en möjlighet att kunna expandera och förfina sitt unika koncept.
Rosegarden är en av de första rikstäckande kedjorna att satsa på smart teknik i form av innovativa serveringsrobotar. De första testerna skedde på deras restaurang i Jönköping som tillsammans med 3 andra restauranger drivs av Vincent Ruckman, distriktschef på Rosegarden Region Mitt. Vincent har lång erfarenhet av restaurangbranschen och har jobbat på Rosegarden i 10 år, varav 5 år som distriktchef. Han berättar att AI och robotar är på frammarsch i restaurangbranschen och att han ser allt fler caféer, snabbmatsrestauranger och traditionella restauranger som intresserar sig för tekniken. För Vincent och hans kollegor var detta något nytt och från början fanns det en del skepsis, men i samma ögonblick som de testade tekniken i sina lokaler såg de fördelarna och de stora möjligheterna att göra något annorlunda för att skapa engagemang bland kunderna och avlasta personalen.
På restaurangerna går serveringsrobotarna efter personalens instruktioner och samlar upp disk som gästerna ställer ifrån sig, för att sedan ta detta till diskrummet. Detta sparar tid och avlastar personalen samtidigt som robotarna skapar en extra service mot gästerna som enkelt kan lämna disk under buffésittningarna för att få en ännu trevligare upplevelse.
”Vi vill utvecklas och hänga med i tiden och trenden med robotar, när vi testade såg vi ett värde för själva restaurangen, nytta för personalen, men sedan också som marknadsföring och att skapa uppmärksamhet bland gästerna. Det var inget vi hade förväntat oss från början och vi blev positivt överraskade. Bara en sådan sak som att vi kan få roboten till borden för att sjunga en födelsedagssång är väldigt uppskattat av gästerna och bygger vårt varumärke”, säger Vincent Ruckman, distriktschef Rosegarden.
Förutom serveringsrobotar har de också investerat i städmaskiner i form av i-mop, detta på rekommendation av en annan Rosegarden restaurang som testat i-mop och som sedan Vincent fick nys om. Då Rosegarden själva städar kök och restaurangdel på sina enheter var kravet en smart och lättskött maskin som fungerar på många golvtyper och både små och stora ytor. Tidigare har de städat mer manuellt med mopp och städvagn, men med i-mop går det mycket snabbare och resultatet blir både bättre och jämnare. Det spelar inte längre någon roll vem det är som städar och hur noggrann den personen är att moppa, resultatet blir lika bra varje gång. Sedan har personalen nu mer tid och energi över till att ta hand om gästerna och utföra andra viktigare uppgifter.
”i-mop kommer åt på nästan alla ytor, men de allra trängsta städar vi för hand, men det är inget problem för oss. Maskinen är smidig att hantera och enkel att sköta och underhålla för personalen. Tidigare hade vi en maskin som var stor och klumpig och opraktiskt att fylla och tömma, nu har vi hittat vårt arbetssätt och personalen har lärt sig maskinerna och hur de utnyttjas på bästa sätt” säger Vincent Ruckman, distriktschef Rosegarden.
Introduktionen sköttes av OrboTechs maskinexpert, där Rosegardens personal fick upplärning i hur maskinerna fungerar och där man sedan tillsammans testade sig fram för att hitta det bäst tillvägagångssätten och rutinerna för just dessa restauranger. Under testet följdes resultaten upp och efteråt gjordes en utvärdering där personalen var involverad och både för- och nackdelar togs i beaktning innan man kom fram till att investera i maskinerna. Något som varit extra uppskattat är det funktionsavtal som ingår tillsammans med maskinerna. Med det ingår fri service och fria reservdelar om något oförutsett skulle hända, vilket tillsammans med den höga servicegraden skapar en ännu större trygghet.
”Vi hade en väldigt bra kontaktperson och fick en testperiod med upplärning och tid att prova och använda maskinerna på olika sätt. Efter ett par veckor samlades vi i personalen och alla tyckte att detta är något vi bara måste ha i restaurangerna” säger Vincent Ruckman, distriktschef Rosegarden.
”Att ha fått hjälpa Vincent och Rosegarden har verkligen varit en rolig upplevelse! Det har varit inspirerande att möta ett sådant härligt team och ta del av deras vision, något jag har gjort allt för att kunna realisera. Men som oftast när en idé möter verkligheten måste man ibland kompromissa och hitta andra lösningar och det skulle jag säga är vår stryka som maskin- och robotleverantör. Vi gillar utmaningar och att presentera smarta lösningar för våra kunder!” säger Emil Trusell, robot- och maskinexpert OrboTech Sweden.
Är du nyfiken på att läsa mer om våra robotar? På OrboTech Robotics har vi samlat en hel del information, men vi kommer gärna ut till er för berätta ännu mer och visa hur det fungerar på plats. Tveka inte att kontakta oss!
Share this Post
Om Rosegarden Group AB
Rosegarden är känt för sitt Neo Asiatiska kök och asiatiska buffé. Kedjan startade under tidigt 2000-tal i Värnamo. De senaste 10 åren har kedjan expanderat rejält och de har kunnat öppnat i snitt 2 restauranger per år. Idag finns det totalt 17 restauranger med placeringar från Ystad i syd till Umeå i norr. De har ca 200 anställda.
Om OrboTech Sweden AB
OrboTech Sweden är Sveriges ledande leverantör av innovativa städprodukter, städkoncept och robotar för professionellt bruk. Med fokus på ny teknik och skräddarsydda lösningar skapar vi enklare processer med fokus på ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
Senaste nyheterna
Dags att utveckla städningen?
Vi finns här med och för er hela vägen. Tillsammans utmanar vi gamla uppfattningar och inarbetade rutiner, och skapar en städning som är hållbar både nu och i framtiden!